مصاحبه با آقای رضا اللهیارزاده در اولین فراخوان BCI

تاریخ : ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

تعداد بازدید : ۱۰۱۲

0 امتیاز از 0 رای
نسخه چاپی
موضوعات :

در ادامه مصاحبه تخصصی مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا با یکی از صاحبان ایده در اولین فراخوان رابط مغز و رایانه (BCI)، رضا اللهیارزاده از تیم نروسیس آمده است:

1- لطفاً طرح خود را در چند پاراگراف معرفی بفرمایید؟
طرح و ایده ما طراحی یک پلتفرم اَپ است که می‌توان هم به صورت آنلاین و هم آفلاین با کمک هدست‌های نورولوژیک با آن ارتباط برقرار کرد و برنامه‌هایی را در آن اجرا کرد یا با آن تعامل داشت. بخشی از برنامه‌های موجود در این پلتفرم، بازی‌هایی هستند که باعث افزایش تمرکز می‌شوند؛ یعنی فرد به جای استفاده از دست، می‌تواند از سیگنال ذهنی خود برای پیشبرد بازی استفاده کند. با توجه به انواع مختلف سیگنال‌های ذهنی از قبیل تمرکز، مدیتیشن، تی‌لینک و تتا، هرچه تمرکز فرد بالاتر برود، قدرت سیگنال بیشتر می‌شود و فرد به هدفی که در آن اَپ دنبال می‌کند نزدیک‌تر می‌شود. پلتفرم ما حاوی چندین اَپ است. کاربران این پلتفرم می‌توانند در محیط آن کدنویسی کنند و اَپ موردنظر خود را توسعه دهند.
اَپ‌ها می‌توانند به صورت بازی‌های دو نفره یا چندنفره باشند؛ مثلا بازی مچ‌ انداختن که به صورت مجازی با دوست‌تان بازی می‌کنید و اگر تمرکزتان بیشتر باشد، می‌توانید مچ دوست‌تان را بخوابانید. اَپ‌های کاربردی هم در این پلتفرم وجود دارند. افراد ضایعه نخاعی یا افرادی که قدرت حرکت یا تکلم ندارند، می‌توانند نیازهایشان را با تمرکز و مدیتیشن اعلام کنند.

2- تیم متشکل از چه افرادی و چه تخصص‌هایی است؟
4 نفر. یک نفر مسئول مسائل مالی و حوزه کسب‌وکار است. دو نفر کدنویس که متخصص الکترونیک نیز هستند و در زمینه کدنویسی اندروید و آی‌اُاِس فعالیت دارند. بنده هم به عنوان مدیر پروژه با چند سال تجربه در زمینه طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار در خدمت گروه هستم.

3- در حال حاضر از چه فناوری‌هایی برای این پروژه استفاده کرده‌اید؟
عمده فناوری به‌کاررفته، استخراج سیگنال‌های مغزی است؛ چون ما روی سیگنال‌های خام مغزی پردازش انجام می‌دهیم و سیگنال‌های مدنظر خودمان را جدا می‌کنیم. الگوریتم‌های پردازشی نیز جنبه دیگری از کار ما را تشکیل می‌دهد. مسئله دیگر هم پلتفرم اَپ است که در اختیار همه قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند از این پلتفرم استفاده کنند و در محیط آن کدنویسی انجام دهند.

4- مشتریان و بازار هدف شما چه کسانی خواهند بود؟
از آنجایی‌که قیمت تمام‌شده هدست بالاست، هدف ما این است که برای ابتدای کار از هدست‌های موجود در بازار استفاده کنیم تا در نهایت بتوانیم هدست خودمان را تهیه کنیم. اما اَپ‌ها رایگان است. به همین دلیل از طریق آمار موجود، افرادی که توانایی خرید این وسیله را دارند، شناسایی کرده و با توجه به دسته‌بندی توان اقتصادی جامعه، به عددی در حدود 300 هزار نفر رسیده‌ایم و از این تعداد برای سال اول، هزار نفر را در نظر گرفته‌ایم که چیزی در حدود 3 دهم درصد بازار هدف‌مان می‌شود.

5- آیا برنامه‌ای برای بازاریابی و عرضه محصول به بازار دارید؟
روش‌های بازاریابی متفاوتی را بررسی کردیم و با توجه به SWOT فعلی و آتی خود، استراتژی موردنیاز را در این حوزه تعیین کرده‌ایم. با توجه به اینکه با یک فناوری جدید سر و کار داریم، باید احتمال عدم‌استقبال بازار را در استراتژی‌مان در نظر بگیریم. بنابراین قصد ورود به بازار با راهبرد تدافعی را داریم و بر این اساس باید هزینه زیادی برای بازاریابی بکنیم چه به صورت آنلاین چه آفلاین.

6- به نظرتان آیا قابلیت صادرات هم دارید؟
بله. ایده، ایده نویی است که در خارج از کشور هم به صورت عمومی استفاده نشده است. شاید برای خیلی از افراد جالب باشد و ممکن است بعدها تبدیل به یک روند شود.

7- چه حمایت‌هایی از جانب دولت می‌تواند به توسعه محصول شما کمک کند؟
براساس محاسبات مالی و درآمدها و هزینه‌ها، نیازمند سرمایه‌گذاری به میزان حدودا 130 میلیون تومان هستیم و دولت می‌تواند در تامین سرمایه یا معرفی سرمایه‌گذار به ما کمک کند.

8- انگیزه شما از راه‌اندازی یک کسب‌وکار و ورود به حوزه کارآفرینی چیست؟

من تجربه کارمندی را داشته‌ام و چندین سال کار کرده‌ام و می‌دانم چه شرایطی دارد. شما هر زمان که در یک شرکت مشغول به کار شوید، به هر نحو که کار کنید، به هر حال کارمند آن شرکت هستید و این با زمانی‌که شما چیزی را خلق کنید حتی با اینکه درآمد خیلی کمتری داشته باشید، تفاوت دارد. به هر حال مال خودتان است و می‌توانید آن را توسعه دهید.

9- به نظر شما دانشگاه چقدر در مسیر رشد شما مؤثر بوده است؟
مطمئنا خیلی؛ چون اگر تحصیلات دانشگاهی نداشتم، اصلا به این سمت و سو نمی‌آمدم.

10- آیا توانایی پیشبرد این کار به صورت انفرادی را هم داشتید؟
نه. این کارها را نمی‌توان به صورت انفرادی انجام داد. معمولا ایده‌های انفرادی بایکوت می‌مانند و گذرا هستند، ولی ایده‌هایی که به شکل گروهی درمی‌آیند - حتی اگر گروه دونفره هم باشد - منجر به پیشرفت می‌شوند.

11- به نظر شما کسب‌وکارهای نوین چه تفاوتی با کسب و کارهای سنتی دارند؟
بهترین فرصت در کسب‌وکارهای نوین این است که رقیبی ندارید. فضا تازه است و این ضمنا بزرگترین ریسک هم هست؛ چون اطلاعات کافی از فضا و کار ندارید. تفاوتش با کسب‌وکارهای سنتی هم این است که شما با دانش خودتان، ارزش خلق می‌کنید. شاید در کارهای سنتی، فقط پول باعث ثروت می‌شود، اما در کارهای نوین، دانش شماست که به کمک‌تان می‌آید.

نظر شما