مصاحبه با آقای امیرپویا تنهایی در اولین فراخوان BCI

تاریخ : ۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۶

تعداد بازدید : ۷۱۷

0 امتیاز از 0 رای
نسخه چاپی
موضوعات :

در ادامه مصاحبه تخصصی مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا با یکی از صاحبان ایده در اولین فراخوان رابط مغز و رایانه (BCI)، امیرپویا تنهایی از تیم مای‌ریتم آمده است:

1- لطفاً طرح خود را در چند پاراگراف معرفی بفرمایید.
بنده از طریق استارت‌آپ ویکندِ نوروساینس که سال گذشته برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با حوزه BCI آشنا شدم و ایده‌ای دادم که مورد استقبال واقع شد. از آن زمان این طرح را در مراحل پیش‌شتاب‌دهی توسعه دادیم و در حال حاضر به دنبال ایجاد یک فرم تجاری برای طرح هستیم تا در چند ماه آینده محصول را به صورت تجاری وارد بازار کنیم.
ایده بنده به صورت کلی کار روی امواج مغزی یا همان نوروفیدبک است. این طرح به طور خاص به دنبال بهبود مهارت‌های یادگیری دانش‌آموزان و حافظه کاری و تمرکز آنان است. در این طرح از دستگاه‌های نوروفیدبک پرتابل با قابلیت کاربری خانگی استفاده می‌شود تا کاربر بتواند حین انجام فعالیت روزمره به تنظیم امواج مغزی خود در راستای بهبود و ارتقای مهارت‌های یادگیری بپردازد.

2- طرح شما در چه مرحله‌ای از توسعه قرار دارد؟
در حال حاضر ،روش و الگوریتم خود را در قالب پتنت اولیه در سازمان ثبت اختراعات به ثبت رساندیم و به دنبال نگارش یک طرح تجاری و جذب سرمایه اولیه برای پیش‌شتاب‌دهی و ورود به بازار هستیم.

3- تیم شما متشکل از چه افرادی و چه تخصص‌هایی است؟
هسته اصلی تیم ما متشکل از 3 نفر است. یک مهندس سابقه کار روی پردازش سیگنال از طریق برنامه‌نویسی در متلب را دارد. بنده روی پایه علوم اعصاب کار می‌کنم. همکاری هم اخیرا جذب کردیم که در حوزه توسعه نرم‌افزار به خصوص در زمینه دستگاه‌های قابل‌حمل در محیط اندروید فعالیت می‌کنند. ما در مرحله پیش‌شتابدهی و حین تحقیق و توسعه با هم آشنا شدیم. در آن زمان به دنبال مطالعات امکان‌سنجی و توسعه فناوری بودیم.

4- تا به حال، از چه فناوری‌هایی برای این پروژه استفاده کرده‌اید؟
طرح ما از همگرایی دو حوزه از چهار حوزه معروف انبیک به وجود آمده است. ما بیشتر روی همگرایی فناوری اطلاعات و علوم شناختی متمرکز هستیم. یعنی به‌کاربردن شاخه‌ای از علوم شناختی با نام علوم اعصاب و استفاده از امواج مغزی برای بهبود مهارت‌های ذهنی از طریق واسطه و دستگاه‌های بر پایه فناوری اطلاعات. در کنار این دستگاه‌ها، به روش‌های واسطی برای ترجمه امواج مغزی و ایجاد ارتباط با دستگاه‌ها نیاز وجود دارد.

5- مشتریان و بازار هدف شما چه کسانی خواهند بود؟
طیف گسترده‌ای از افراد نرمال جامعه که در پی بهبود و ارتقای کارآیی ذهنی‌شان - به خصوص بهبود حافظه و تمرکز - هستند، از جمله مشتریان ما محسوب می‌شوند.
برای ورود به بازار و معرفی محصول باید از جایی شروع کرد که نیاز مخاطبان، ضرورت و امکان پذیرش طرح بیشتر باشد. از نظر ما، دانش‌آموزان سال‌های آخر دبیرستان به دلیل وجود رقابت پراسترس و تنگاتنگ کنکور، مخاطبان مناسبی برای بازاریابی هستند. آن‌ها از لحاظ مالی هزینه بیشتری می‌کنند و ضرورت این محصول را بیشتر درک می‌کنند. در مراحل بعد، می‌توان به سراغ کارمندان و پرسنل سازمان‌های دولتی و خصوصی رفت و این محصول را برای نهادهایی که به دنبال افزایش کارآیی و مهارت‌های ذهنی کارکنانشان هستند، عرضه کرد.

6- قابلیت فروش محصول نهایی را در داخل یا خارج چگونه می‌بینید؟
در خارج از کشور، با توجه به وجود محصولات مشابه با تم‌ها و طراحی‌های متفاوت، در چند سال اول احتمالا قابلیت فروش نداریم، اما در داخل با توجه به این امر که محصول بومی شده و منطبق با فرهنگ و نیازهای داخل تولید شده است، پتانسیل فروش خوبی وجود دارد. به نظر می‌آید در صورت استقبال خوب، 5 تا 10 درصد دانش‌آموزان کنکوری جذب محصول می‌شوند.

7- چه حمایت‌هایی از جانب دولت می‌تواند به توسعه محصول شما کمک کند؟
اگر دولت بتواند جلساتی را برای معرفی محصول در بازار هدف مانند آموزش و پرورش ترتیب دهد یا مجوزی را برای تایید کاربرد این محصول در اختیار ما قرار دهد، کمک شایانی را در جهت ورود به بازار کرده است چراکه تایید دولتی در استقبال از این محصول تاثیر بسزایی دارد. حمایت مالی اگر به سمت سرمایه‌گذاری با مقداری سهام برای صاحب ایده باشد، کمک خوبی است، اما اگر سرمایه‌گذار بخواهد تمام سهم را از آن خود کند، انگیزه‌ای برای صاحب ایده باقی نخواهد ماند.

8- انگیزه شما از راه‌اندازی یک کسب‌وکار و ورود به حوزه کارآفرینی چیست؟
با توجه به اینکه بنده پزشک هستم و تنها بخشی از جامعه پزشکی درآمد فراتر از متوسط جامعه تحصیل‌کرده دارند، خیلی به این حرفه علاقه نداشتم. این حرفه همچنین فرد را از کار علمی باز می‌داشت. از طرفی دیگر به همگرایی و تلفیق بین‌رشته‌ای علاقه زیادی دارم. از جمله‌ این همگرایی می‌توان به علوم اعصاب اشاره کرد که میان رشته‌های پایه زیستی و فیزیولوژیک و پزشکی از یک طرف و روان‌شناسی و علوم انسانی از طرف دیگر قرار دارد. تلفیق علوم اعصاب با حوزه فناوری اطلاعات منجر به تولید محصولاتی می‌شود که تا به حال دیده نشده‌اند.

9- به نظر شما دانشگاه چقدر در مسیر رشد شما مؤثر بوده است؟
دانشگاه محل تحصیل من، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. آنجا بیشتر کارها به صورت خودجوش انجام می‌شد و از طرف دانشگاه هم رد نمی‌شد. در واقع دانشگاه فضا را برای افراد علاقه‌مند فراهم می‌کرد تا از چارچوب تئوری درسی خارج شوند. بعد از آن تخصصم را در پژوهشکده علوم‌شناختی گذراندم، آن‌جا هم از لحاظ ارتباطات بسیار قوی بود و مرتب از گروه‌های مختلف دعوت می‌شد تا با برگزاری سخنرانی و کارگاه تجربیات خود را به پژوهشگران انتقال دهند. این در حالی است که در فضای درسی و دانشگاهی، این تحقیقات پیش‌بینی نشده است.

10- آیا توانایی پیشبرد این کار به صورت انفرادی را هم داشتید؟
در دنیای امروز کار انفرادی جواب نمی‌دهد و مسلما پشت هر کار موفق، یک تیم وجود دارد. امروز همه علوم به نحوی پیش رفته‌اند که با تکیه بر یک حوزه نمی‌توانید نوآوری یا ایده خوبی داشته باشید. تنها زمانی می‌توانید به نوآوری دست یابید که علوم را با هم تلفیق کنید.

11- به نظر شما کسب‌وکارهای نوین چه تفاوتی با کسب‌وکارهای سنتی دارند؟
مسلماً با تغییرات دنیا و افزایش ملزومات و نیازهای افراد، کسب‌وکار نوین اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. یکی از محورهای اصلی هر کسب‌وکاری، فناوری‌ها و وسائل ارتباطی است. فناوری‌ها و وسائل ارتباطی جدید، طبیعتا در ماهیت کسب و کار هم تأثیر می‌گذارند.

نظر شما
سایر نظرات
0 0

َابرقویی نژاد - تاریخ ارسال نظر : 1396/06/24

باعث افتخاره از اینکه می بینم دوست عزیزم جناب آقای دکتر تنهایی انقدر درخشان در زمینه فناوری های شناختی ظاهر شده اند. امیدوارم که مسولین امر در جهت تجاری سازی و صنعتی کردن محصول این عزیزان نهایت همکاری را انجام دهند.

نظرسنجی