نانوکامپوزیتی برای استفاده در حوزه اسپینترونیک

تاریخ : ۱۱ آبان, ۱۳۹۶

پژوهشگران یک تیم تحقیقات بین المللی نشان دادند که با ترکیب نانولوله‌های کربنی با منگنت، لانتانیم و استرونتیم (LSMO) می‌توان نانوکامپوزیتی برای استفاده در اسپینترونیک ساخت. اسپینترونیک حوزه‌ای است که در آن به‌جای الکترون از اسپین استفاده می‌شود.

محققانی از کره‌جنوبی و روسیه موفق به ساخت ماده‌ای شدند که قابلیت استفاده در اسپینترونیک را داراست. اسپینترونیک حوزه‌ای است که در آن به جای الکترون از اسپین استفاده می‌شود.
پژوهشگرانی از دانشگاه فدرال سیبری با همکاری محققانی از کره‌جنوبی نانوکامپوزیت مبتنی بر نانولوله‌کربنی ساختند که در آن از مواد منگنت، لانتانیم و استرونتیم استفاده شده است. این گروه توانستند تاثیر تغییر شکل نانولوله‌های کربنی و پارامترهای شکلی را روی خواص مغناطیسی و شیمیایی نانوکامپوزیت‌ها مورد بررسی قرار دهند.
چنین نانوکامپوزیتی می‌تواند برای تولید ادوات اسپینترونیک مناسب باشد، جایی که اسپین قرار است جایگزین الکترون شود. اسپین ممنتوم لحظه‌ای و ذاتی ذره بوده که می‌توان با استفاده از آن حافظه‌های MRAM را تولید کرد. این حافظه‌ها سرعت بالایی داشته و از طول عمر بیشتری نیز برخوردار هستند.
یوجنیا کوالوا از محققان این پروژه می‌گوید: « به دلیل طیف وسیعی که مواد کامپوزیتی دارند، اهمیت زیادی دارد که بتوان قبل از انتخاب این مواد برای تولید کامپوزیت‌ها، آنها را مدل‌سازی کرد و بعد براساس نتیجه، بهترین گزینه را انتخاب نمود. در این پروژه ما از روش‌های شیمیایی کوانتومی برای مدل‌سازی و مطالعه نانوکامپوزیت‌های حاوی نانولوله‌کربنی استفاد کردیم. ما به بررسی چیدمان نسبی ذرات سازنده کامپوزیت پرداختیم و رفتار الکترونیکی و مغناطیسی نانوکامپوزیت را مطالعه کردیم.»
نتایج یافته‌های این گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که نقش اساسی در تشکیل کامپوزیت میان ساختار کربن و LSMO به اتم‌های منگنز بستگی دارد. علاوه‌براین، محققان نشان دادند که برهمکنش میان اتم‌های منگنز، نانولوله‌های کربنی و LSMO موجب آرایش مغناطیسی پیچیده در نانوکامپوزیت می‌شود.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Computational Materials Science منتشر شده است.

منبع : http://tass.com/science/971760