بازار بیش از ۲ بیلیون دلاری رابط مغز و کامپیوتر تا سال ۲۰۲۸

تاریخ : ۲۶ دی, ۱۳۹۶

تعداد بازدید : ۳۳۶

0 امتیاز از 0 رای
نسخه چاپی
موضوعات :

فناوری رابط مغز و کامپیوتر در حال توسعه بوده و بهبودهای قابل توجهی در این حوزه در حال انجام است به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده محصولات این حوزه در بخش‌های سلامت، سرگرمی و آموزش وارد بازار شود. پیش‌بینی شده که تا سال 2028 حجم این بازار به رقم 2 بیلیون دلار برسد.

رابط‌های مغز و کامپیوتر توجه بسیاری از دولت‌ها و شرکت‌ها را به خود جلب کرده‌اند. پیشگامی 2013 NIH BRAIN موفق به افزایش صنایع و سازمان‌هایی شده که نسبت به این فناوری علاقه‌مند هستند و در نهایت شرکت‌هایی نظیر Inscopix, Blackrock Microsystems, Ripple Neuro و NeuroNexus وارد این حوزه شدند. کارآفرینانی نظیر برایان جانسون نیز شرکت‌های جدیدی برای توسعه این فناوری تاسیس کردند.
پای موسسه‌های تحقیقات دانشگاهی نیز به این حوزه باز شده است و در حال حاضر پتنت‌های متعددی توسط دانشگاه‌های کالیفرنیا، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و کیس‌وسترن ریسرو به ثبت رسیده است.
پیمایشگرهای تهاجمی سال‌ها به عنوان ابزاری برای ارتباط با مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اخیر فناوری‌هایی نظیر اپتوژنتیک مسیرهای تازه‌ای برای ایجاد ارتباط با مغز فراهم کرده است. پیمایشگرهای جدید بسیار مستحکم‌تر، نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند و از نقطه‌نظر زیست‌سازگاری نسبت به پیمایشگرهای رایج مزیت دارند. این نوع پیمایشگرها برای استفاده درازمدت در انسان از پایداری بالاتری برخوردار هستند.
سامانه‌های انتقال اطلاعات بی‌سیم نقش بسیار مهمی را در فناوری رابط مغز و کامپیوتر ایفا می‌کنند و با استفاده از آن، کاربر می‌تواند به راحتی و آزادانه حرکت کند. تولید پیمایشگرهای بی‌سیم قابل کاشت می‌تواند نقش مهمی در ساخت رابط‌ها داشته باشند و برخی معتقداند که طی 5 سال آینده آزمون‌های بالینی روی این نوع محصولات به نتایجی برسد.
فناوری EEG و fNIRs برای استفاده‌های تحقیقاتی و محصولات مصرفی در بازار به‌کار گرفته می‌شوند. در حالی که پیمایشگرهای EEG به‌صورت رایج برای رصد و تشخیص بیماری طی چند دهه گذشته استفاده شده است، fNIRS رشد قابل توجهی داشته و به عنوان فناوری MRI همراه نقش مهمی را ایفا می‌کند.
با استفاده از این فناوری می‌توان زیست‌حسگرها را با ادوات قابل پوشیدن نظیر هدست ترکیب کرد و از آن برای آموزش، سلامت، سرگرمی و تربیت استفاده نمود. کاربر می‌تواند با استفاده از این نوع ادوات میزان تمرکز خود را در طول کاری نظیر درس خواندن بسنجد.
فناوری مبتنی بر EEG را می‌توان با دیگر حوزه‌ها نظیر واقعیت مجازی ترکیب کرد و خدمات جدیدی را ارائه کرد. شرکت‌هایی نظیر نرواسکای در حال ارائه نسل جدیدی ادوات سرگرمی هستند که با استفاده از مغز کنترل می‌شود.
چشم‌انداز روشنی برای فناوری رابط مغز و کامپیوتر تصور می‌شود به‌طوری که حجم این بازار تا سال 2028 بیش از 2 بیلیون دلار تخمین زده می‌شود.

منبع : https://www.idtechex.com/research/reports/invasive-and-non-invasive-neural-interfaces-forecasts-and-applications-2018-2028-000573.asp

نظر شما
نظرسنجی

کتاب‌های‌ معرفی‌ شده در سایت را چگونه ارزیابی‌ می‌کنید؟