استفاده از روش‌ توالی‌سنجی برای تشخیص سرطان مغز

تاریخ : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷

محققان نشان دادند که از روش‌ توالی‌سنجی می‌توان برای تشخیص سرطان مغز در بیماران استفاده کرد. با این کار نیاز به جراحی و نمونه‌برداری در این بیماران نخواهد بود. روش‌ توالی‌سنجی برای تشخیص سرطان توسط سازمان غذا و دارو آمریکا پذیرفته شده است.

پژوهشگران با استفاده از نسل جدیدی از توالی‌سنجی ژنوم، موفق به شناسایی DNA سلول‌های تومور در جریان خون شدند و با این کار اطلاعات مفیدی درباره پیشرفت بیماری در بدن بیمار به‌دست آوردند.

پژوهشگران مرکز سرطان  مموریال سلوان کترینگ موفق شدند در این پروژه از سیال CSF که در جریان خون بیمار وجود دارد، DNA سلول‌های سرطان مغز را شناسایی کنند. این روش نسبت به روش جراحی، کم‌تهاجمی‌تر بوده و نتایج کار محققان نشان داده است که در نیمی از بیماران مبتلا به سرطان مغز این روش با موفقیت DNAتومور قابل شناسایی بوده است.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature به چاپ رسیده است.

در سیال CSF تغییرات ژنتیکی متعددی وجود دارد که این تغییرات با روش توالی‌سنجی قابل شناسایی بوده و نتایج با نمونه‌برداری بافت همخوانی دارد. بیمارانی که در آنها DNA تومور یافت شده، چهار برابر بیشتر از دیگران در خطر مرگ هستند.

در حال حاضر برای شناسایی سرطان مغز باید از جراحی و نمونه‌برداری استفاده کرد که برای بیمار مشکلاتی ایجاد می‌کند. الکساندر میلر از نویسندگان مقاله مربوط به این پروژه می‌گوید که این روش را می‌توان برای آزمایش‌های بالینی خاص ژنوتایپ و شناسایی زیست‌شناساگرها در درمان برخی بیماری‌ها مورد استفاده قرار داد.

میلر می‌افزاید: « زمانی که تومور دوباره عود می‌کند ایجاد یک حفره در بدن برای برداشتن سیال CSF بسیار راحت‌تر از یک عمل جراحی است. در بیمارانی که نمی‌توانند مورد جراحی قرار گیرند، ایجاد این حفره و استفاده از توالی‌سنجی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. هر چند این روش نیز مشکلاتی دارد و ناخوشایند است اما از جراحی بهتر است.»

محققان نشان دادند که از 80 داوطلبی که به سرطان مبتلا بودند، در 42 نفر تغییرات ژنتیکی قابل مشاهده در CSF دیده شد. در حال حاضر روش توالی‌سنجی از سوی سازمان غذا و دارو پذیرفته شده و 410 جهش‌ ژنتیکی مربوط به سرطان شناسایی شده است.

منبع : https://journals.lww.com/neurotodayonline/Fulltext/2019/02210/Glioma_Status_Monitored_Using_Liquid_CSF_Biopsy,.13.aspx