ساخت واکسن با ترکیب نانوذرات و RNA

تاریخ : ۱۴ مهر ۱۳۹۸

پژوهشگران یک سری از نانوذرات توسعه دادند که می‌تواند RNA را کپسوله کرده و رهایش موثر واکسن را بهبود دهد.

یک گروه تحقیقاتی موفق به ساخت نانوذرات لیپیدی شدند که می‌تواند RNA را کپسوله کرده و در بدن محافظت کند. این ساختار برای تولید واکسن‌های RNA مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گروه تحقیقات نشان دادند که با استفاده از نانوذرات لیپیدی می‌توان برای رهایش واکسن RNA استفاده کرد و اطمینان پیدا نمود که این ترکیبات به سلول‌های ایمنی رسیده و موجب تولید پروتیئن مورد نظر می‌شود.

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در مسیر ساخت واکسن، اقدام به تولید این نانوذرات لیپیدی کردند. آنها معتقداند که این نانوذرات می‌تواند نقش کمک برای افزایش اثربخشی درمان را داشته باشد. این روش روی موش‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفته است و تحقیقات نشان داده که واکسن RNA با موفقیت می‌تواند مانع از رشد تومور ملانیا شود.

دانیل اندرسون استاد موسسه فناوری ماساچوست می‌گوید: « یکی از کلیدی‌ترین کشف‌های این پروژه آن است که شما می‌تواند با استفاده از نانوذرات لیپیدی RNA را رهاسازی کنید و با این کار سیستم ایمنی بدن فعال شود.»

آزمایشگاه اندرسون پیش از این موفق به رهایش RNA و  DNA با استفاده از نانوذرات لیپیدی شده بود. این نانوذرات لیپیدی قطرات بسیار کوچکی هستند که می‌توانند مولکول‌های RNA  را محافظت کنند و آنها را تا رسیدن به مقصد مشایعت نمایند.

براساس اطلاعات این تیم تحقیقاتی، می‌توان این نانوذرات لیپیدی را با ساختارهای مختلف سنتز کرد و آنها را مورد مطالعه قرار داد تا مشخص شود که کدام ساختار اثربخشی بیشتری دارد. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که نانوذرات با ساختار کروی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را فعال کرد و مسیری به نام STING را در بدن تحریک کند. زمانی که این برانگیختگی اتفاق افتاد، سلول‌های ایمنی بدن ماده‌ای ایجاد می‌کنند که موجب فعال شدن سلول‌های T می شود.

RNA یک جایگزین برای واکسن‌های DNA است که قادربه نفوذ به داخل هسته سلول‌ها بوده و انها را فعال می‌کند. زمانی که RNA وارد سلول‌های ایمنی بدن شد پروتئینی تولید می‌شود که به سطح سلول‌های T می‌چسبد و آنها را فعال می‌کند.

نتایج این پروژه در نشریه Nature Biotechnology به چاپ رسیده است.

منبع : https://www.europeanpharmaceuticalreview.com/news/101415/lipid-nanoparticles-used-to-deliver-rna-in-vaccines/