عصر همگرایی؛ از علوم شناختی تا فناوری‌های همگرا و ماورای آن

تاریخ : ۱۳۹۴/۰۸/۱۸

تعداد بازدید : ۲۰۷۱

موضوع : -
3 امتیاز از 1 رای
نسخه چاپی

در این مقاله، توسعه دو حوزه از مهم‌ترین حوزه‌های علمی انتهای قرن بیستم، توصیف می‌شود. این دو عبارتند از علوم شناختی که در سال 1975 پدید آمد و فناوری‌های همگرای نانو – زیست – اطلاعات – شناختی (اِنبیک) که در سال 2000 ظهور کرد. فناوری‌های همگرای اِنبیک، منجر به گسترش چشمگیر سطح ادراک و توانایی انسان برای برقراری ارتباط، بهبود سلامت وی، تقویت امنیت ملی و اتحاد علم و آموزش خواهند شد. علوم شناختی و فناوری‌های همگرا، اثرات مهمی بر پیشرفت و توسعه آینده بشریت خواهند داشت. قرن بیست و یکم، نمایانگر عصر همگرایی می‌باشد که در ادغام مکرر و پیوسته رشته‌های علمی مختلف در سال‌های اخیر، منعکس شده‌است. این عصر، مستلزم نوآوری‌ و ایجاد تغییر در طرز تفکر و روش‌شناسی در مقایسه با عصر تحلیل در قرن بیستم می‌باشد. نویسنده پیش‌بینی می‌کند که این پیشرفت‌ها، امکان درک توسعه همه‌جانبه را برای تک‌تک افراد فراهم خواهند ‌آورد. به همین ترتیب، سیستم آموزشی نیز دگرگون شده و سیستمی جامع از منابع انسانی ایجاد خواهد شد.


دریافت فایل word مقاله (filereader.php?p1=main_c47d187067c6cf953)
نظر شما