تولید ماشین‌های زیستی پیچیده توسط مخمر

تاریخ : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

محققان به‌تازگی موفق به کشف روش جدیدی برای تغییر اتصالات مولکول‌های دی‌اِن‌ای در مخمر شده‌اند. این کشف جدید، راه را برای ساخت ماشین‌های زیستی-میکروسکوپی پیچیده‌تر هموار کرده‌است.

محققان از کالج سلطنتی لندن، روشی برای ساخت نوع جدیدی از سیم‌های زیستی ارائه کرده‌اند. در این روش، از پروتئین‌هایی که با مولکول‌های دی‌اِن‌ای برهم‌کنش داشته و مشابه سیم‌های مدارهای الکترونیکی عمل‌ می‌کنند، استفاده می‌شود. طبق اظهارات این دانشمندان، مزیت این سیم‌های زیستی این است که می‌توان آن‌ها را به دفعات دلخواه بازسازی کرده و به این‌ ترتیب، بیلیون‌ها اتصال مختلف میان اجزای دی‌اِن‌ای تولید کرد. در گذشته دانشمندان تعداد محدودی زیست‌سیم برای برقراری این اتصالات در ماشین‌های زیستی در اختیار داشتند که این امر میزان پیچیدگی ماشین‌های ساخته‌شده را محدود می‌کرد.
این تیم تحقیقاتی همچنین موفق به توسعه تعداد بیشتری از اجزای بنیادی تشکیل دهنده دی‌اِن‌ای (پروموترها) شده‌است. این اجزا برای برنامه‌ریزی دوباره مخمر جهت انجام عملیات مختلف ضروری می‌باشند.
از دیگر کاربردهای این روش می‌توان به ساخت ماشین‌های ریز مخمری و استفاده از آن‌ها برای شناسایی آلودگی‌های موجود در ذخایر آب و ثبت شرایط محیطی در حین ساخت سوخت‌های زیستی جدید به منظور بهبود فرایند تولید اشاره کرد.
محققان در این مطالعه، فناوری موسوم به "تال اِفکتور" (TAL Effectors) را تصحیح کردند. این فناوری، پروتئین‌های تیلور (TALOR) تولید می‌کند که ویژگی‌هایی مشابه با سیم‌های دستگاه‌های الکترونیکی دارند. این پروتئین‌ها را می‌توان به سادگی بازسازی کرده و در نتیجه، تعداد زیادی از اجزای دی‌اِن‌ای را بدون اتصال کوتاه در دستگاه، به یکدیگر متصل کرد.
در مقاله‌ای که در زمینه این مطالعه منتشر شده‌است، نویسندگان از کاربردهای احتمالی و اثرات این مطالعه سخن به میان آورده‌اند. دکتر تام اِلیس ، نویسنده ارشد مقاله، معتقد است که توسط این روش می‌توان ماشین‌های زیستی پیچیده‌تری از مخمر ساخت و از آن برای بهبود کیفیت ارزیابی میزان آلودگی و تولید سوخت‌های تمیزتر استفاده کرد. دکتر بنجامین بلانت ، از دیگر نویسندگان مقاله، بر این باور است که می‌توان از این روش برای ساخت سلول‌هایی با عملکردی مشابه رایانه‌ها استفاده‌کرد.
تیم دکتر اِلیس در حال حاضر سرهم‌سازی اجزای زیستی مخمر را شروع کرده‌است و نتایج مطالعات آن‌ها در اختیار محققان مؤسسات پژوهشی و صنعتی قرار خواهد گرفت.

منبع : http://www.nanowerk.com/news/newsid=24648.php