امکان تولید ترکیبات خانواده مـُرفـیـن از میکروب‌ها فراهم شد

تاریخ : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴

پژوهشگران با دستکاری باکتری ایکولا، این میکروب را به گونه‌ای تغییر دادند که بتواند برخی ترکیبات مسکن را تولید کند. با این روش می‌توان برخی مسکن‌هایی را که با روش‌های رایج به سختی تولید می‌شود، به سادگی و قیمت پایین‌تر تولید کرد.

زیست‌مهندسان ژاپنی اقدام به دستکاری باکتری ایکولا کرده و آن را به گونه‌ای اصلاح کردند که بتواند پیش‌ماده مورفین را از سلول به خارج پمپ کند. با این کار درد التیام پیدا می‌کند. این باکتری اصلاح شده می‌تواند 300 برابر بیشتر از روش‌های دیگر دبایئین (نوعی کدئین) تولید کند.
فومیهیکو ساتو از دانشگاه کیوتو می‌گوید: «مورفین ساختار مولکولی پیچیده‌ای دارد. به همین دلیل تولید مورفین و مسکن‌های مشابه بسیار گرانقیمت و زمان‌بر است. اما با استفاده از باکتری ایکولا می‌توان این کار را سریع‌تر و راحت‌تر انجام داد به طوری که می‌توان از 20 گرم شکر، 2.1 میلی گرم دبایئین تولید کرد در حال که با استفاده از مخمرها 0.0064 میلی‌گرم تولید می‌شود.»
مورفین معمولا از گل خشخاش بدست می‌آید. با دستکاری ژنوم مخمرها می‌توان آنها را به گونه‌ای تغییر داد که از شکر، ترکیبات مخدر آلکولوئیدی بدست آورد. البته چنین فرآیندهایی دغدغه‌هایی به همراه دارند چرا که با ساده شدن تولید این نوع مخدرها، دسترسی آن برای همه تسهیل خواهد شد.
ساتو می‌گوید: «در ایکولای اصلاح شده چهار بخش ژنتیکی بسیار مهم وجود دارد که برای تبدیل شکر به دیابئین ضروری است. ایکولا باکتری است که دستکاری ان دشوار بوده و نیاز به مهارت بالایی دارد.»
در سال 2011، محققان این پروژه از ایکولای مهندسی شده برای سنتز رتیکولین استفاده کردند، رتیکولین یکی دیگر از پیش ماده‌های مورفین است. در این سیستم جدید محققان ژن‌هایی را به چند باکتری مختلف افزودند. افزودن این ژن‌ها موجب فعالیت شدیدی آنزیم‌هایی شد که نقش موثری در تولید ترکیبات مخدر دارد.
ساتو می‌گوید: «با افزودن دو ژن دیگر، ایکولا می‌تواند هیدروکودون تولید کند که این کار به تولید عملی مخدرات کمک شایانی می‌کند. با انجام برخی بهبودها در این روش و برآورده ساختن الزامات قانونی، از این روش می‌توان برای تولید مسکن‌های شبیه به مورفین استفاده کرد.»
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Total biosynthesis of opiates by stepwise fermentation using engineered Escherichia coli, Nature Communications در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

منبع : http://phys.org/news/2016-02-genetically-coli-morphine-precursor.html