پروژه توالی‌یابی DNA در فیلیپین برای بررسی باکتری‌های مقاوم در برابر دارو

تاریخ : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

کشور فیلیپین برای بررسی باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک پروژه توالی‌یابی DNA را اجرا کرده است. این پروژه با تمرکز روی خطرناک‌ترین باکتری‌های معرفی شده توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شده است.

نظارت بر مقاومت آنتی‌بیوتیکی در کشور فیلیپین وارد مرحله‌ای شده که محققان این کشور از حوزه ژنتیک و توالی‌یابی برای رهگیری  باکتری‌های خطرناک استفاده می‌کنند.

پژوهشگران این کشور با همکاری دانشگاه آکسفورد به توالی‌یابی DNA و آنالیز باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک پرداختند.

این ظرفیت ژنومی می‌تواند به کنترل عفونت ملی در فیلیپین کمک کند که این کار با شناسایی باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک با کمک توالی‌یابی انجام می شود.

در مقاله‌ای که پژوهشگران این پروژه در نشریه Nature Communications به چاپ رساندند نتایج این مطالعه و نقش توالی‌یابی در شبکه نظارت ملی در کشورهای کم‌درامد و متوسط را نشان دادند، کاری که می‌تواند برای مقابله با چالش جهانی مقاومت میکروب‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک استفاده شود.

مقاومت ضدمیکروبی یک مشکل بهداشت جهانی است و باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک در تمام جهان مشاهده می‌شوند. نظارت بر این باکتری‌ها برای درک و تلاش برای متوقف کردن انتشار آنها بسیار مهم بوده و در این میان توالی‌یابی DNA قادر است تا ساز و کارهای مقاومت دارویی را در میکروب‌ها نمایان کند. با این حال نظارت ژنومی در کشورهای با درآمد کم و متوسط کمتر دیده می‌شود، کشورهایی که احتمالا بیشترین میزان تاثیر را از میکروب‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک می‌گیرند.

در سال 2018 کشور فیلیپین اقدام به ایجاد ظرفیت محلی برای نظارت ژنومی کرد که این کار با راه‌اندازی مرکز توالی‌یابی DNA در این کشور انجام شد.

در این پروژه نمونه‌ها از 20 سایت مختلف از سراسر فیلیپین جمع‌آوری و توالی‌یابی شدند. در این پژوهش توالی‌یابی با تمرکز روی باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک انجام شد، باکتری‌هایی که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان پاتوژن‌های مهم و با اولویت بالا لیست شده‌اند.

نتایج به دست آمده توسط محققان این پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و درخت فیلوژنتیکی برای این باکتری‌ها ترسیم شد تا ارتباط باکتری‌ها به هم مشخص شده و چند کلونی پرخطر کشف شوند.

منبع : https://www.news-medical.net/news/20200605/DNA-sequencing-and-analysis-of-drug-resistant-bacteria-set-up-in-the-Philippines.aspx