چاپ‌سه‌بعدی میکروشناگر برای مطالعه باکتری‌ها در آب

تاریخ : ۱۳ آبان ۱۳۹۹

محققان هلندی دانشگاه لایدن با استفاده از چاپ سه بعدی اقدام به تولید ساختارهای سه بعدی شناگری شدند که می‌تواند رفتاری مشابه باکتری‌ها در آب داشته باشد. این ساختار برای مطالعه باکتری‌ها و شبیه‌سازی رفتار آنها مناسب است.

براساس مقاله‌ای که در ماه نوامبر در نشریه 3D Printing Industry به چاپ رسیده است، محققان دانشگاه لایدن از چاپ سه بعدی برای تولید میکروشناگرهای پیچیده و سایر ساختارهای پیچیده که به مطالعه باکتری‌ها در آب کمک می‌کنند، استفاده کردند.

میکروشناگرهای مصنوعی که اغب کره‌ای شکل هستند، از یک دستگاه بسیار کوچک تشکیل شده‌اند که بدون اصطکاک با سطح قادر هستند تا بچرخند و خود را به حرکت در آورند. آنها در پروژه‌هایی مانند تولید دستگاه‌های انتقال خودکار دارو و برای درک تحرک همتایان زیستی خود در محیط سیال به کار گرفته می شوند. به طور معمول، چاپ سه بعدی به ذرات بزرگتر از 10 میکرومتر محدود شده است.

همیشه تولید کره‌هایی با قطر کمتر از 4 میکرومتر دشوار بوده است. براساس اطلاعاتی که در این مجله منتشر شده، وقتی این ذرات در آب قرار می گیرند، حرکات بی نظم و تصادفی را در محیط سیال از خود به نمایش می‌گذارند و حرکتی مشابه دود یا بخار در هوا دارند.

در این پروژه دانشمندان همچنین هندسه‌های پیچیده‌تری را ایجاد کرده‌اند، آنها ساختارهایی مانند یک کشتی کوچک سه بعدی را در این پروژه ساختند، نوعی مدل برای آزمایش و معیارگذاری این چاپگرهای سه بعدی، که گفته می شود کوچکترین محصول چاپ سه بعدی است. ابعاد این محصول 30 میکرومتر است، که تقریباً یک سوم ضخامت یک تار موی انسان است و دارای حفره‌ها و کابین‌های باز است، که نشان می دهد چگونه یک چاپگر سه بعدی وظایفی مانند پل زدن و ایجاد برآمدگی را مدیریت می کند.

مطالعات آینده برای بهبود کنترل و طراحی چنین شناگرهای مصنوعی برنامه‌ریزی شده است تا زمینه را برای کاربردهایی در تشخیص درمانی و تحویل دارو فراهم کند.

منبع : https://www.scienceboard.net/index.aspx?sec=ser&sub=def&pag=dis&ItemID=1608