چاپ سه بعدی در خدمت مطالعات «همسریابی سوسک‌ها»!

تاریخ : ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

پژوهشگران برای مطالعه چگونگی جفت‌یابی سوسک‌ها، از چاپ سه بعدی استفاده کردند. آنها با کمک چاپگر سه بعدی اقدام به تولید سوسک‌های ماده کردند تا تاثیر ظاهر سوسک‌های ماده را روی انتخاب شدن توسط سوسک‌ها نر ارزیابی کنند.

وقتی نوبت به انتخاب شریک زندگی می‌رسد، انسان‌ها تمایل به ویژگی‌هایی مانند شخصیت و علایق مشترک دارند. در مقابل، حشرات تمایل دارند کمی سطحی نگر باشند، زیرا آنها بر اساس شکل ظاهری همسر خود را انتخاب می کنند و در بعضی موارد، با کمک بو همسر خود را انتخاب می‌کنند.

یک نمونه از این حشرات، سوسک برگ است که فرمون های شیمیایی را روی کوتیکول‌ها یا سطح خارجی خود تولید می کند. آنها از این عطرها برای ارزیابی جنسیت سوسک و وضعیت جفت گیری (سوسک از نظر جنسی بالغ هستند یا نه) استفاده می کنند.

کاری سگراوز، استاد زیست شناسی در کالج هنر و علوم ، علاقه مند به تحقیق در مورد سیگنال های شیمیایی و بصری است که در انتخاب جفت توسط این سوسک ها نقش دارد. این کار بخشی از یک پروژه بزرگتر است که متمرکز بر درک نحوه شکل گیری گونه های جدید است. مطالعات جفت گیری در تعیین مکانیزمی که ممکن است به موانع تولید مثل بین گونه های تازه شکل گرفته منجر شود، ضروری است.

این گروه تحقیقاتی با استفاده از چاپ سه بعدی، اقدام به تولید مدل‌های سوسک کردند که می‌تواند برای تحقیقاتی جفت‌یابی و جفت‌گیری استفاده شود.یافته‌های این گروه در قالب مقاله‌ای با عنوان "3D-printed insect models offer a feasible method for mating studies of chrysomelid beetles" در نشریه Chemoecology منتشر شده است.

در این پروژه محققان جفت شدن سوسک های نر را با سوسک های چاپ‌شده سه بعدی مشاهده کردند. این نتایج نشان داد که مدل های مصنوعی یک روش عملی و مقرون به صرفه برای مطالعات جفت گیری حشرات هستند.

در گذشته، او و همکارانش در مطالعات خود از مدل های مختلفی نظیر سوسک‌های ماده مرده و مهره‌های شیشه‌ای گرد، استفاده کرده‌اند. در این پروژه جدید، کاری سگراوز و همکارانش اقدام به طراحی، تولید و آزمایش مدل سوسک های چاپی سه بعدی کردند تا بفهمد آیا آنها می توانند هنگام آزمایش انتخاب همسر در این حشرات و احتمالاً سایر گزینه ها، یک گزینه عملی مناسب‌تر داشته باشند. آنها معتقدند این اولین باری است که از سوسک های چاپ سه بعدی در تست های جفت گیری استفاده می شود.

کاری سگراوز می کاری سگراوز می‌گوید: «ما فکر کردیم که بهتر است به جای ماده های مرده از مدل های چاپ سه بعدی استفاده کنیم زیرا پلاستیک مورد استفاده در چاپ سه بعدی مواد شیمیایی ندارد که به عنوان سیگنال های جفت شدن توسط سوسک ها اشتباه گرفته شود.»

نتایج آنها نشان می دهد که در غیاب سوسک ماده مرده، مدل های چاپ شده سه بعدی می توانند روشی عملی و مقرون به صرفه را برای مطالعات جفت گیری حشرات فراهم کنند.

منبع : https://www.nanowerk.com/news2/gadget/newsid=57752.php