فناوری Chromovert مسیر تحقیقات زیست‌فناوری را هموار می‌کند

تاریخ : ۲۱ آذر ۱۴۰۰

با اختراع فناوری Chromovert دستکاری و جداسازی سلول ها با هدف تولید رده سلولی چند ژنی امکان پذیر شد!

فرآیند کشف دارو که در آن،  ترکیبات از پایگاه­هایی مانند  ZINC Database ,PubChemبرای استفاده درمانی، غربالگری و ارزیابی می‌شوند، منجر به درمان‌های ایمن و موثر برای انواع بیماری‌ها شده است. با این حال، ارزیابی ترکیبات جدید برای توسعه دارو بسیار طولانی و پرهزینه است.  همچنین ترکیبات انتخابی برای ترکیب‌های مختلف پروتئین‌های هترومولتی مریک و اعضای منفرد خانواده های ژنی بزرگ وجود ندارد.

حذف این موانع با استفاده از فناوری‌های جدید ویرایش ژن مانند CRISPR کلید گسترش کشف دارو است. با این حال، حتی با وجود CRISPR و سایر نوآوری‌های اخیر مهندسی سلول، تولید تنها یک خط سلول چند ژنی پایدار، یک فرآیند خسته‌کننده و غیرقابل پیش‌بینی باقی مانده است.

علاوه بر این، CRISPR-Cas9 به طور خاص DNA را می شکافد تا توالی جهش یافته در ژنوم خود را در طول فرآیند ترمیم ایجاد کند. این روش می‌تواند برای سلول‌ها سمی باشد، زیرا آنزیم Cas9، یک «قیچی» مولکولی برای برش رشته‌های DNA است و بخش‌های غیرهدف را نیز برش می‌دهد.

در سال 2020 فناوری Chromovert توسط دکتر  کامبیز شکدار دانشمند ایرانی- آمریکایی در دانشگاه راکفلر آمریکا  اختراع شد. این فناوری بدون هیچگونه روش تهاجمی، با روش نوکلئوتیدهای تشکیل دهنده تریپلکس (TFOs)، توسط یک کرومو پلاسمید، می‌تواند در ژن‌درمانی کارآمد باشد.

آنا نووگرودزکی در بررسی خود از CRISPR می‌گوید: «تقریبا همیشه، ساختن چیزی سخت‌تر از خراب کردن آن است. به طور مشابه، ضربه زدن به ژن‌ها چالشی بزرگ‌تر از از بین بردن آنها است.»

برخلاف CRISPR که مخصوصاً برای حذف یا مختل نمودن ژن‌های هدف در سلول‌های تیمار شده مناسب است، Chromovert  برای ایجاد، شناسایی و جداسازی سلول‌هایی مناسب است که دارای یک یا چند ژن اضافه شده یا دستکاری شده هستند.

Chromovert مانند qRT-PCR، به استفاده از پروب­های مولکولی فلوروژنیک برای تشخیص توالی‌های اسید نوکلئیک در زمان واقعی متکی است و ممکن است برای شناسایی هر ژن مورد نظر استفاده شود. برخلاف qRT-PCR، Chromovert در داخل بافت سلول‌های زنده عمل می‌کند.

Chromovert از پروب­های مولکولی و مرتب‌سازی سلولی با فلوئورسانس (FACS) برای شناسایی و جداسازی سلول‌های بیان کننده یک یا چند ژن استفاده می‌کند. با استفاده از این فناوری جدید، کمبود سلول‌هایی که به طور دقیق بیولوژی بیماری‌های انسانی را در ظرف آزمایشگاه تقلید می‌نمایند دیگر احساس نمی شود. Chromovert حتی تولید یک خط سلولی را برای کانال یونی abg-ENaC که قبلاً دور از دسترس بود را فعال کرده است.

علاوه بر این، Chromovert فرصت‌های دیگری از زیست شناسی تا سلول درمانی را باز می نماید. به عنوان مثال، تحقیقات برای درمان ایدز در حال تحقیق و توسعه روشی برای افزایش کارایی راهبردهای سلول درمانی موجود برای درمان عفونت HIV-1 هستند. بسیاری از راهبرد‌های سلول درمانی نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایشگاه ایجاد نموده اند، اما برای استفاده عملی بسیار ناکارآمد هستند. در این موارد، Chromovert پتانسیل شناسایی و غنی سازی سلول های اصلاح شده بهینه را دارد.

منبع : https://sciencex.com/news/2021-09-cell-method-drug-discovery-biologics.html