چرا ساکنان پمپئی هنگام فوران آتشفشان فرار نکردند

تاریخ : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

توالی‌یابی روی DNA استخراج شده از استخوان‌های یک زن و مرد مربوط به 2 هزار سال پیش نشان داد که چرا این دو نفر هنگام فوران آتشفشان، فرار نکردند.

دانشمندان می‌گویند برای اولین بار DNA یک قربانی کوه وزوو را به طور کامل توالی یابی کرده اند و اطلاعات ژنتیکی توضیح می دهد که چرا ساکن پمپئی نزدیک به 2000 سال پیش از فوران کوه آتشفشان فرار نکرد. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Scientific Reports، توالی‌یابی DNA این مرد علائم اسپوندیلیت سلی را نشان می‌دهد، یک بیماری ستون فقرات که به عنوان بیماری پات نیز شناخته می‌شود. بیماری پات باعث نوعی آرتروز سل در مفاصل بین مهره‌ای می‌شود. عفونت می‌تواند از دو مهره مجاور به فضای دیسک بین‌مهره‌ای مجاور گسترش یابد.

محققان می‌گویند این مرد که 35 تا 40 سال سن داشت، تحرک کمی داشت. اسکلت او روی یک کاناپه چوبی، نزدیک اسکلت یک زن مسن که کیسه‌ای از 27 سکه نقره داشت، پیدا شد.

وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که بقایای اسکلت به خوبی حفظ شده در زیر لایه‌ای از مواد آتشفشانی در طی حفاری کازا دل فابرو یا خانه آهنگر در سال 1933 کشف شد. محققان می‌گویند که شکاف‌های زیادی در DNA زن برای توالی یابی کامل وجود دارد، اما مقایسه با حدود 1500 نمونه مدرن و باستانی نشان داد که این مرد از نظر ژنتیکی شبیه ساکنان رم در 150 مایل دورتر است، اگرچه او ژن‌هایی نیز دارد که معمولاً در افراد ساردینیا و منطقه غربی ترکیه فعلی یافت می شود. نتایج نشان می‌دهد که این منطقه دارای سطح بالایی از تنوع ژنتیکی است.

به لطف پیشرفت‌های فناورانه، محققان توانستند DNA را از بخش سنگی بسیار سخت جمجمه مرد استخراج و توالی‌یابی کنند. دکتر سرنا ویوا انسان شناس از دانشگاه سالنتو می‌گوید که بر خلاف بسیاری دیگر، به نظر می رسد که این مرد و زن احتمالاً به دلیل شرایط سلامتی خود سعی در فرار از فوران نداشتند،. او می‌گوید هر جسدی که از این مکان باستانی پیدا می‌شود یک "گنج" است. او می‌گوید: «این افراد شاهدان خاموش یکی از شناخته شده‌ترین رویدادهای تاریخی در جهان هستند. همکاری با آنها بسیار احساسی است و برای من یک امتیاز بزرگ است.

منبع : https://www.newser.com/story/321032/dna-may-explain-why-this-pompeii-victim-didnt-flee.html