رد پای نیاکان ایرانی در DNA یک قربانی شهر پمپئی

تاریخ : ۰۴ تیر ۱۴۰۱

دانشمندان ایتالیایی با رمزگشایی از ژنوم یکی از ساکنان شهر باستانی پمپئی، به اطلاعات شگفت‌انگیزی دست یافته‌اند. این اطلاعات از جمله شامل بیماری‌ها و خاستگاه فردی می‌شوند که بیش از ۲ هزار سال پیش زیر خاکستر آتشفشان دفن شد.

بیش از دو هزار و ۱۰۰ سال پس از دفن شدن شهر باستانی پمپئی زیر خاکستر آتشفشان "وزوو"، بقایای اسکلت یکی از قربانیان اطلاعات ارزشمندی را فاش کرده است.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه تورورگاتا شهر رم به سرپرستی پروفسور گابریل اسکورانو موفق شدند برای نخستین بار ژنوم یک "انسان پمپئی" را تقریبا به طور کامل توالی‌یابی کنند.

این کار با استفاده از دی‌ان‌ای استخراج شده از بقایای اسکلت مردی انجام شده که "فرد A" نام‌گذاری شده است. کشف این اسکلت به کاوش‌های باستان‌شناسی سال ۱۹۳۴ باز می‌گردد. پژوهشگران ایتالیایی نتایج پژوهش‌های خود را در مجله تخصصی Scientific Reports منتشر کردند

بررسی‌های ژنتیکی نشان می‌دهد مردی که سال ۷۹ میلادی زیر توده عظیمی خاکستر آتشفشان مدفون شده، احتمالا اهل جزیره ساردینیا بوده و نیاکان او از سرزمین کنونی ایران و از طریق آناتولی خود را به اروپا رسانده‌اند. بر پایه این بررسی‌ها این فرد به احتمال زیاد بر اثر ابتلا به بیماری سل در ناحیه ستون فقرات دچار مشکل بوده است.

پروفسور اسکورانو و همکارانش در استخوان پایه جمجمه اسکلت این فرد مقدار قابل توجهی دی‌ان‌ای تقریبا دست نخورده یافته‌اند و از طریق آن موفق به توالی‌یابی کد‌های ژنتیکی او شده‌اند. این استخوان یکی از سخت‌ترین استخوان‌های جسم انسان است. دی‌ان‌ای به دست آمده از این استخوان به پژوهشگران امکان داده ۴۱ درصد اطلاعات ژنوم این فرد که مردی بین ۳۵ تا ۴۰ ساله بوده را استخراج کنند.