باکتری‌های مهندسی‌شده وجود آفت در سیب‌زمینی را تشخیص می‌دهند

تاریخ : ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

محققان با دستکاری نوعی باکتری، موفق به ساخت زیست‌حسگری شدند که آفت را در سیب‌زمینی شناسایی می‌کند

علیرغم پیشرفت در افزایش تولید مواد غذایی، نیمی از کل محصولات برداشت شده در جهان به دلیل پوسیدگی ناشی از میکروارگانیسم‌ها از بین می رود. گیاهان ترکیبات آلی فرار مختلفی را در محیط اطراف خود منتشر می کنند که می‌تواند برای تشخیص زودهنگام بیماری گیاهی و جلوگیری از هدر رفتن غذا مورد نظارت قرار گیرد.

پژوهشگران موفق به ساخت یک حسگر زیستی برای تشخیص زودهنگام بیماری پنهان در غده‌های سیب‌زمینی شده‌اند.

همیشه درصدی از  سیب‌زمینی‌های کشت شده، ناقل بیماری هستند که به صورت قابل مشاهده یا نامرئی در سیب‌زمینی وجود داشته که باعث پوسیدگی می شود و کیفیت سیب زمینی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

برای حل این مشکل محققان زیست‌حسگری ساخته اند که بیماری را تشخیص می‌دهد و می‌تواند برای جلوگیری از رشد و گسترش پوسیدگی استفاده شود.

این حسگر به مهندسی زیستی و اپتیک هوشمند متکی است. هنگامی که حسگر در معرض سیب زمینی آلوده قرار می‌گیرد، یک ترکیب باکتریایی روشن می‌شود، که با شدت تابش لومینسانس، غلظت و ترکیب پوسیدگی را نشان می‌دهد.

التزوف از محققان این پروژه می‌گوید: «شدت نوری که توسط باکتری‌ها منتشر می‌شود، امکان تجزیه و تحلیل سریع و کمی ویژگی‌های بیماری را فراهم کرده و حسگر قبل از ظهور علائم قابل مشاهده می‌تواند آن‌ را بو کند.

هارپاز از دیگر محققان این پرژوه می‌گوید: «زیست‌حسگری که ما ایجاد کردیم به شناسایی سیب زمینی‌های بیمار که هنوز هیچ نشانه خارجی ندارند کمک می‌کند و آنها را از غده های سالم دور نگه می دارد، بنابراین از رشد یا گسترش پوسیدگی به سایر گیاهان سالم جلوگیری می کند.»

برای تشکیل پانل باکتری، این تیم ترکیبی از چهار باکتری مهندسی ژنتیکی ایجاد کردند که سمیت بیولوژیکی را اندازه‌گیری می کند. در این مطالعه، حسگر زیستی بیماری را قبل از اینکه اثری قابل مشاهده داشته باشد تشخیص داد و باعث شد حسگر نوری دو برابر بیشتر از حسگرهای موجود در سیب زمینی‌های غیر آلوده بدرخشد.

به گفته محققان، کشف زودهنگام بیماری، قبل از اینکه سیب زمینی به بازارهای خارجی صادر شود یا دوباره کاشته شود، مزیت قابل توجهی برای تولیدکنندگان مواد غذایی دارد. هارپاز نتیجه گرفت: «این حسگر زیستی را می‌توان برای شناسایی سریع و اقتصادی پوسیدگی پنهان در سیب زمینی، تسهیل مدیریت بهتر پس از برداشت و کاهش هدر رفت مواد غذایی مورد استفاده قرار داد.»

منبع : https://www.sciencedaily.com/releases/2022/08/220823095437.htm